Live your life! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Erik Middelkamp - WaarBenJij.nu Live your life! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Erik Middelkamp - WaarBenJij.nu

Live your life!

Blijf op de hoogte en volg Erik

19 Oktober 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Ja, ik leef nog en zo ook mijn blogje! Na meerdere dringende verzoeken om toch weer eens wat van me te laten horen en de vraag waarom ik niet meer met lyrics als titel en soms in het verhaal werkte, doe ik nu aan beide verzoeken deugd!
In juli stond er voor het laatst een blog maar sindsdien toch nog wel veel mensen gesproken en weer een aantal bezoekers gehad. Het is leuk te zien hoe vrienden mijn leven hier ervaren en vooral om te horen hoe het idee wat er vooraf heerst zo verschilt van wat het daadwerkelijk inhoudt.
Dit geldt echter twee kanten op. In mijn blog wijd ik niet overmatig uit over wat ik tijdens mijn werk zoal uitvoer. Geef zo nu en dan wel een korte impressie, maar sommigen krijgen het idee dat het leven hier als in een vakantieparadijs is. Dat is gedeeltelijk waar, want ik leg mensen wel eens uit dat je door het aantrekkelijke klimaat en de toerisme gerichte plekken die er zijn, in de avonden vaak een weekend-gevoel hebt, en in de weekenden je op vakantie waant, wanneer je even aan het zwembad gaat liggen of je naar het strand begeeft.
Wat velen echter niet beseffen is de werkethiek die hier heerst. UAE expat-leven staat voor hard en veel werken in een omgeving van druk, dynamiek en ontwikkeling. Zodoende moet je soms ook kiezen even te focussen op werk, vrienden hier en mensen die langskomen of degenen die je even persoonlijk wil spreken en dan kan het dus wel eens gebeuren dat een algemene story wat langer op zich laat wachten. Geen zorgen, ik zit ook wel eens een avondje gewoon thuis, of ga eens met iemand simpelweg naar de film, maar ja, om dat soort zaken nou allemaal in een blog te gaan beschrijven…

Heb eens gekeken waar ik gebleven was met mijn Dubai story. Ramadan was een tijd van veel werken en ’s avonds eten met vrienden (iftar) of snel even bijpraten met mensen op Skype. Verder nog wat hoognodige bijschaving gedaan aan persoonlijke administratie en dat soort zaken en toen werd het tijd voor het volgende bezoek. De lieftallige dames Van Hinte (Myream en de kleine, schattige en hier inmiddels immens populaire Jasmijn) kwamen langs en we hebben veel lol gehad om de uitzinnige populariteit van Jasmijn en de grote ogen die zij opzette bij het zien van de pracht en praal van Dubai. Vooral de fonteinshow was een succes maar ook de kameel in Dubai Mall was een enorme lach waard. Compleet andere belevenis van bezoek natuurlijk, maar het was absoluut geslaagd, erg gezellig en zoals altijd natuurlijk veel te kort. Ook Vincent had bezoek, dus we konden weer met een flinke groep op pad en Dubai op z’n kop zetten.

Vervolgens kwam Ellen op bezoek. Ze is weleens genoemd in de verhalen, maar voor degenen die het niet weten: Ellen woonde hier vorig jaar en liep stage bij het bedrijf waar ook Marion (die volgende week komt) werkte. Ze bleef wat langer dan de gemiddelde bezoeker, maar het scheelde daarbij natuurlijk dat ze Dubai kent en ook mensen hier opzocht. Ikzelf was nog altijd erg druk met werk, maar ondanks dat veel leuke dingen ondernomen en tevens weer een aantal bekenden gezien waarmee we vorig jaar zo nu en dan met een grote groep afspraken. Mijn Duits ook weer even een flinke boost gegeven terwijl Ellen haar Engels weer even goed kon bijschaven. Tussendoor kwam Veroni nog even langsvliegen maar helaas mocht ze niet van het vliegveld af, dus dat bleef bij berichtjes en zwaaien vanuit het vliegtuig.

Verder op een leuke wijze kennis gemaakt met Marianne. Nederlandse en werkend als lerares in Dubai. Het grappige aan deze ontmoeting was, dat dit voortkwam uit het feit dat mijn en haar vader elkaar hadden ontmoet in Nederland en toevallig ‘Dubai’ ter sprake was gekomen. Vervolgens hebben wij dit verhaal beide vernomen en afgesproken eens samen een hapje te eten om van elkaar te horen: wat doe jij nou zoal in Dubai ;-) Gezellig en grappig om op zo’n manier kennis te maken. It’s a small World after all.

Het nieuwe voetbalseizoen is ook weer van start. In de zomer voetbalden we bij 45 graden ook gewoon door en inmiddels een leuk teampje van voornamelijk Nederlanders, twee Tsjechen, een Braziliaan en een Engelsman. Zo nu en dan nog een Canadees die aansluit of een enkele Arabier om het multiculturele team te completeren. Belangrijkste ontwikkeling is dat we inmiddels in Geel-Zwarte shirts spelen wat mij erg goed past (BV/SC Veendam & FC Assen)
Dan eens kijken naar de huidige ontwikkelingen in Dubai. Eindelijk gaan ze de Dubai Mall vergroten aangezien die natuurlijk veel te klein is. Daarnaast worden de komende weekenden enkele shopping malls 24/7 open gehouden, want shoppen was natuurlijk nauwelijks mogelijk en gelukkig zijn ze nu op de promenade van Dubai (The Walk @ JBR) ook bezig een shopping mall neer te zetten want er dreigde toch wel een hevig tekort. Verder natuurlijk nog niet genoeg records hier dus naast het wereldrecord handen wassen qua aantal verschillende nationaliteiten die dat op het zelfde moment doen, ook het plan om een copy in uitvergrote uitvoering van de Taj Mahal neer te zetten en deze Taj Arabia te noemen. Het blijft komisch om deze dingen allemaal te zien gebeuren.

Dubai ontwikkeld zich ook meer en meer als internationaal verbindingspunt tussen oost en west, wat betekent dat er meer en meer vluchten Dubai aandoen. Zo komt het dus voor dat bekenden een korte tussenstop op Dubai hebben en ik ze even kan spreken onder het genot van een snel drankje, maar ook dat inmiddels meerdere maatschappijen vluchten deze kant op hebben, wat goed is voor de concurrentie en daarmee voordelig voor de prijzen. Dit heeft weer een gunstig effect voor het aantal mensen wat deze kant op komt.

Zo bracht de eerste vlucht van Transavia naar Dubai Sophie en Joëlla naar Dubai, maar zat in datzelfde vliegtuig het bezoek van Robert. Sophie spreek ik natuurlijk nog regelmatig maar het was alweer even geleden dat we elkaar gezien hadden. Ouderwetse gezelligheid vergaat echter niet en het was dan ook weer als vanouds! Joëlla keek daarbij haar ogen uit en genoot onder begeleiding van de professionele host en gids.
De favoriete plekken en enkele voor Sophie ook nieuwe spots werden bezocht, resulterend in een hoop gezelligheid. Verder lekker ontspannend boottripje in Mussandam genoten en kreeg zelf als bedankje voor mijn gastvrijheid een leuke verrassing met een bezoekje aan de Burj Al Arab, waar we de laatste avond van hun bezoek ons lieten vertroetelen onder het genot van het geweldige uitzicht en de bijpassende oase van luxe en sfeer. Uiteindelijk ook weer veel te kort, dus denk dat we de dames hier nog wel weer terug gaan zien!

Gisteravond even ouderwetse gezelligheid met Daniel en nu even lekker aan het bijkomen van alle drukte en mijn weekend aan het gebruiken om te skypen, te bloggen, bij te komen en natuurlijk weer heel veel andere dingen te doen, want zo ben ik nou eenmaal.

Komende weken weer een hoop gezelligheid en drukte. Volgende week Marion op bezoek die ook weer extra bezoek meebrengt om rond te leiden. Tevens komt Anniek voor korte tijd terug naar de UAE, dus hoogste tijd om weer eens bij te praten en verder ben ik zelf druk met het voorbereiden van ’s werelds grootste constructieshow die aan het begin van november plaatsvindt.

Leuk om te horen hoe mensen het leven hier inschatten en hoe ze versteld staan (bijna altijd positief) en ervan genieten om het vervolgens te ervaren, maar ook fijn te horen dat er nog steeds mensen genieten van de verhalen die ze van mij horen.
Dubai heeft zoveel mogelijkheden om je leven op een aantrekkelijke wijze te leven, dat ik nog steeds met volle teugen geniet!
Zal mijn best doen jullie weer wat vaker mee te laten genieten, dus tot snel! :D

• 20 Oktober 2012 - 12:10

Annelos:

Pijnlijk om deze keer slechts 9 uur in Dubai door te mogen brengen in plaats van de gebruikelijke minimaal twee weken. Hopelijk kunnen wij even van het vliegveld af, zodat we je toch nog even kunnen zien! Liefs