I’m talkin’ ‘bout R.O.O.T.S - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Erik Middelkamp - WaarBenJij.nu I’m talkin’ ‘bout R.O.O.T.S - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Erik Middelkamp - WaarBenJij.nu

I’m talkin’ ‘bout R.O.O.T.S

Door: erikmiddelkamp

Blijf op de hoogte en volg Erik

14 Augustus 2010 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Ik ben inmiddels een maand in Dubai. De tijd gaat belachelijk snel want toen ik dit besefte van de week, stond er zodoende een bezoek aan de afdeling ‘Immigration’ met stip in mijn agenda. Nu is dat niet even een stempeltje halen, maar het is een hele onderneming. De reden dat dit moest gebeuren was ook al de bureaucratie en eindeloze tocht binnen de instanties, aangezien mijn werkvergunning nog net niet helemaal rond is. In principe was alles in orde maar in de praktijk hadden ze één dingetje om over te zeuren en dus mocht het hele proces weer opnieuw doorlopen worden. Verder geen probleem overigens, maar wel vervelend. Uiteindelijk mocht ik dus naar immigratie om een nieuwe stempel te halen en dan wordt je dus ook van balie naar balie gestuurd, waarbij ik voldoende tijd had om de vergelijking te trekken met de Nederlandse situatie, met als conclusie: Beide bureaucratisch, hier geen verbetering, want ook hier betaal je veel te veel voor een lullig stickertje en stempeltje. Al met al een hoop tijd en geld kwijt, maar ik heb het voor elkaar, dus mag weer minimaal 30 dagen blijven!

De afgelopen weken ook al flink wat mensen kunnen spreken en niet alleen per mail of eenzijdig via dit mooie kanaal, maar ook op skype. Daarbij ook verschillende mensen al een live-rondleiding kunnen geven door mijn studiootje, wat toch ook wel weer een leuke gewaarwording is. Daarentegen heeft ook mijn blog al wijdere aandacht getrokken want ik ontving een berichtje uit Nederland van een Dubai going Dutchie en of ik wat meer kon vertellen over het leven hier, nog tips had, enz. Eerst een klein verhaaltje teruggestuurd, maar ook direct maar even gezellig een hapje gegeten in een Libanees restaurant met internationaal buffet en daarna Mexican Bar Loca nog even aangedaan, waar ze helemaal trots zijn op hun Heineken bier(flesjeswand). Ik heb in Zuid-Afrika al eens mensen gedesillusioneerd achtergelaten door ze te vertellen dat ik het Heinekenbier niet zo bijzonder lekker vind, dus dat heb ik hier nog maar even in het midden gelaten.

Over Nederlandse merken gesproken: de Carrefour bezocht ik toevallig de afgelopen week met een collega van mij die van oorsprong uit Syrië komt. In feite was hij enkel mee om even mee te kijken bij wat technische aangelegenheden, maar toen ik vervolgens aangaf dat ik nog even boodschappen moest doen, vond hij het maar wat leuk om gewoon even mee te lopen. Sommige mensen hebben hier een wat minder vol geplande dag dan ik tot nu toe ervaar, maar het was toch leuk om eens op deze wijze met een collega op stap te zijn en natuurlijk een bijzondere manier van boodschappen doen. Hij was onder de indruk van het grote aantal Nederlandse producten dat we tegenkwamen en gaf me wat tips over wat ook lekker kon zijn om te nemen of wat werd gegeten in het Midden-Oosten.

Iets waar ik wel aan moet wennen is het geven van slappe handjes. Waar ik de stevige boerenhanddrukken gewend was geven ze hier hele slappe handjes. Alleen sommige expats hebben een ferme en daarnaast heb ik reeds een aantal met Afrikaanse roots ontmoet die een meervoudige handshake-begroeting hebben, die me terug deed denken aan de Zuid-Afrikaanse, welke ik na een paar dagen aldaar al in de vingers, of eigenlijk handen had. Toch komisch dat zelfs dat soort dingen je op gaan vallen.
Als we het dan toch over culturele verschillen hebben: afgelopen woensdag is de Ramadan natuurlijk ook hier begonnen. Ondanks dat ik absoluut niet verplicht ben om hieraan deel te nemen, heb ik er wel uitermate rekening mee te houden, wat ik overigens uit oogpunt van respect geen enkel probleem vind. In het openbaar mag er nu absoluut niet gegeten of gedronken worden. Ook geen flesje water in de auto of een kauwgommetje die ik wel vaker dan eens nuttig. Even aan wennen en goed om denken de komende weken, want als je zoiets gewend bent te doen, doe je het als je het voorhanden hebt zonder er bij na te denken. Tweede dag ook al bijna in de fout, maar de kaken maar even stijf op elkaar gehouden toen ik met kauwgom in mijn mond de deur uitliep, haha! Verder even opletten met gepaste kleding (nee, ik hoef geen theedoek op) en harde muziek, maar verder is het overdag gewoon een stuk rustiger en is het ’s avonds langer gezellig. Heel bijzonder en interessant om van dichtbij mee te maken. Mijn collega’s hebben er in elk geval geen probleem mee als ik op kantoor een keer een slokje water neem of iets dergelijks, dus dat scheelt en tijdens de zomerkampen in de ochtend mogen de kinderen wel gewoon eten en drinken, dus dan voeg ik mij op dat moment ook maar even bij de groep, gepusht door mijn collega die absoluut niet wil hebben dat ik om hem dan niets eet. Zo is er dus wederzijds veel respect en dat geeft een goed gevoel!


De grappige en bijzondere dingen gebeuren op de plekken waar je dat niet verwacht. Zo vertelde ik al over mijn IKEA bezoek, maar het leukste zijn nog steeds de pompstations, daar gebeurt altijd wat bij mij. Is de benzine niet op, dan doet de pinautomaat het niet, of ik krijg per ongeluk bijna een spons in mijn neus gedrukt omdat de pompbediende al iets te fanatiek bezig was. Het valt ook hun natuurlijk wel op dat ik van origine niet uit Dubai kom en dus werd me gevraagd door één van die bezineboys of ik nieuw was in Dubai, waar ik vandaan kwam en wat ik dan voor werk deed. Ik kon niet meer stuk toen ik vertelde over mijn roots en werk, want hij was helemaal voetbalgek en gaat proberen te zorgen dat hij een team bij elkaar krijgt, wat ik dan moet gaan trainen. Erg benieuwd of ik nog wat van hem ga horen, want ik vond het zo’n leuk idee dat ik hem mijn telefoonnummer maar gegeven heb.

Achja, en voetbalgekken: ook ikzelf ben dat natuurlijk en dus kon ik het niet laten afgelopen weekend een mogelijkheid te vinden om via live-streams het Nederlandse voetbal te volgen. Is met heel erg meegevallen moet ik zeggen en ga ik zeker continueren, ook al heb ik ook al wat Engelsen gesproken met wie ik zo nu maar eens Engels voetbal moest komen kijken. Verder journaal24 als ideale optie om het Nederlandse nieuws nog een beetje te blijven volgen en eerlijk gezegd: ik kijk nu veel vaker journaal en volg meer nieuws dan toen ik nog gewoon in Nederland zat.

Gisteravond was het dan duimen voor BV Veendam want ook die zijn weer aan de competitie begonnen en ik ben ze niet vergeten. Nu ook pas echt het idee dat het voormalige ritme wat ik daarin had met tevens het bezoek aan de uitwedstrijden er niet meer is. Ben niet de enige die dat jammer vind, want werd ook als chauffeur gewaardeerd, haha!

Kort gezegd: ondanks alle drukte, geweldige kansen en indrukwekkende impressies en belevenissen, vergeet ik mijn roots niet!


ps. traditie in ere hersteld want voor degenen die titel niet herkenden als song: het is Flo Rida ;) maar dat even terzijde..!

  • 14 Augustus 2010 - 07:55

    Karin:

    he bro, leuk om zo even wat van je te horen, kan op mijn mobiel niet echt skypen dus kan je daardoor niet echt spreken helaas. ben blij dat het goed gaat daar. x sis

  • 14 Augustus 2010 - 08:34

    Erik Middelkamp:

    hey sis, ook leuk om van jou te horen! bevalt het daar ook? al in het Afrikaans aan de slag geweest? ;) gaat vast prima daar! MSNen en facebooken kan ook hoor, allemaal mogelijk, haha!
    x bro

  • 14 Augustus 2010 - 09:41

    Mignon:

    Het was gisteren 1-1 hoor :D Penalty van ... weet ik niet meer van veendam werd nog benut in 90 + 7!

  • 14 Augustus 2010 - 09:49

    Erik Middelkamp:

    Ik had livescore aanstaan en de moed reeds opgegeven toen de teller al enige minuten op 90' stond, maar vervolgens refreshte de pagina en heb ik echt even zitten juichen hier hoor, haha! Vanochtend zelfs al even de XXLsamenvatting op de jupiler league site gekeken en dus de penal van Michael gezien! Keep me up2date!! :D

  • 14 Augustus 2010 - 10:23

    Miranda Ruben:

    Ik lees dat alles goed met je gaat fijn om te horen. Mooi appartementje zeg. Het uitzicht is ook niet slecht. Ben je al een beetje gewend aan de hitte daar. Ik zie dat het daar lekker warm is.
    Geniet maar lekker van al die nieuwe dingen die je daar beleeft. Ik wens je nog een fijne dag toe en we mailen nog wel eens Grtjes Miranda

  • 15 Augustus 2010 - 22:54

    Karin:

    hey bro,
    afrikaans? nee dat niet. gaat goed hier, erg gezellig maar wel vermoeiend. verder heb ik niet erg veel tijd voor msn en facebook, ben continu bezig... maar als ik terug ben skypen we wel ff bij ;-)

    x sis

  • 16 Augustus 2010 - 17:47

    Elza:

    Dus je bent al helemaal aant wennen daar zo.
    Ben echt te jaloers als ik dit zo lees :D

    xxx

  • 18 Augustus 2010 - 20:59

    Bert Middelkamp:

    Wij kijken nog uit naar een andere foto in jouw profiel. De oranje-gekte en het WK zijn nu wel voorbij.
    Dus tijd voor een nieuw portret, wellicht in de kleuren van de Active Sports Academy?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Erik

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 65648

Voorgaande reizen:

12 Juni 2010 - 30 Juni 2010

Erik goes to the WC2010 in South Africa!

14 Juli 2010 - 30 November -0001

Erik goes Dubai

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

The Dubai Story Continues

Landen bezocht: